Vad är ett makerspace?
I Sverige har vi haft slöjd på schemat under många år. Andra länder har inte haft det traditionella slöjdämnet och har således varit lite snabbare på att skapa så kallade makerspace. Slöjdämnets läroplan har under resans gång förändrats. Vissa förändringar har implementerats direkt och andra är fortfarande en utopi, dels pga resursbrist men också av pedagogernas olika inställningar till läroplanen som givetvis kan tolkas på olika sätt. Läser man läroplanen och övrig info om ämnesövergripande arbeten samt entreprenörskap och programmering så är det lätt att se att ett makerspace på varje skola har sin plats. Tyvärr är det också en resursfråga. Det märks inte minst på vilka kommuner som skapar olika typer av makerspace för elevarbeten.
Termen ”makerspace” dök inte upp förrän 2005, och blev populär år 2011, när Dale & Make magazine skapade webbsidan ”www.makerspace.com” och började använda begreppet för att hänvisa till offentligt tillgängliga platser för att designa och skapa.
Just nu finns det två grupper av makerspace i Sverige. Den ena varianten bygger till stor del på digital teknik i kombination med traditionella slöjdarter och den andra bygger mer på kreativitet mellan slöjdarterna och fritt tänkande/skapande. Vinnova har bidragit med medel för att implementera programmering i skolorna genom olika makerspaceprojekt därav kan en del tro att ett makerspace måste innehålla dyra digitala maskiner men så är inte fallet.
Här nedan finns några intressanta länkar som har med makerspace och kreativitet att göra.
Vad är ett makerspace
Dublin City School